Baureihe 01 werd, nadat in 1924 de (66?) verschillende Duitse spoorwegmaatschappijen tot het staatsbedrijf met de naam “Deutsche Reichsbahn Gesellschaft” (DRG) waren gefuseerd, de eenheidsloc van de Duitse spoorwegen.
De 01’s waren prachtige 2 cilinder machines, die hoog op hun wielen stonden. In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw reden de 01’s aan kop van alle belangrijke sneltreinen. Na 1930 werd de maxmumsnelheid omhoog gebracht tot 160 km/u.
Dit vereiste een grotere cylinderdiameter, langere ketelbuizen, een krachtiger remsysteem en grotere wielen. Tevens werd de koperen vuurplaat vervangen voor een stalen exemplaar.
BR 012 081-6 van Fleischmann (art.nr: 7171) op de Lahntal module baan (foto Erwin de Munnik)
Tussen 1939 en 1941 werden er ook gestroomlijnde exemplaren gebouwd. Deze verschenen met het werknummer 01 10 op het spoor.
Nadat het Duitse Rijk in twee delen uiteen viel, reden 171 “01-locs” in het Westen en 70 exemplaren in het Oosten.
Bij de DB hebben deze locs tot 1973 in de actieve dienst gereden. In het Oosten hebben ze het tot 1981 volgehouden.
Nadat de laatste pacific 01 van het spoor was verdwenen betekende dit het einde van het tijdperk “snelheidsstoomlocomotieven”.
Verkrijgbare DB-modellen in schaal N:
bouwr. loknr. fabrikant modelnr.
1.0-2 001 088-4 Arnold 2534
1.0-2 01 150 Arnold 2520
1.0-2 001 150-2 Arnold 71003
1.0-2 01 172 Arnold 71004
1.0-2 01 177 Arnold 2210
1.0-2 001 202-1 Arnold 71003
1.0-2 01 234 Minitrix 12900-2
1.0-2 01 236 Minitrix 12100
1.0-2 01 236 Minitrix 12900-1
1.0-2 01 236 Minitrix 12076
1.0-2 01 236 Minitrix 12042
1.1-2 01 104 Arnold 2570
1.1-2 01 ??? Minitrix 12427
1.1-2 01 164 Minitrix 12400
1.10 01 1062 Fleischmann 7170
1.10 01 1077 Fleischmann 7172
1.10 01 1080 Fleischmann 7825
1.10 01 1093 Fleischmann 7170
1.10 01 1100 Fleischmann 7806
1.10 011 066-6 Fleischmann 7170
1.10 011 066-8 Fleischmann 7170
1.10 011 091-6 Fleischmann 7169
1.10 012 081-6 Fleischmann 7171 (olie-tender)
1.10 01 1102 Willamowski 170
>>Terug naar personentreinen